XXIX Encontro Associação Brasileira de Psicologia e Medicina Comportamental 2020

Página Inicial » Inscrições Científicas » Trabalhos

Dados do Trabalho


Título

TREATING ASD IN THE ER

Resumo

The presence of challenging behaviors can influence a healthcare provider’s perception of the difficulty of care for an individual, which will impact the patient’s quality of care and safety (Gardner and Folley, 2016). People with Autism Spectrum Disorder (ASD) can display challenging/disruptive behaviors when in a stressful situation. The inadequacy of behavioral health services for this population is noted in the emergency room (ER). Tint and Lunsky (2015) pointed out that people with developmental disabilities use psychiatric emergency services much more often than the general population. Many times, patients with developmental disabilities offer communication challenges and an atypical presentation that a psychiatrist without a specific training may miss. In addition, many behavioral problems may be associated with physical conditions (e.g. pain, constipation, allergies, etc.). The high stress associated with caring for individuals with such complex needs may contribute to provider burnout. There is a good number of papers describing the effects and implications of inpatient psychiatric treatment for individuals with dual diagnosis (developmental disabilities and mental health). However, more research is needed to describe training guidelines for psychiatrists and social service agencies that provide outpatient and community care to these individuals. It is important to identify the function/cause of the challenging behavior for effective management of the medical/mental health needs of people with developmental disabilities (Aggarwal et al., 2013). One measure of program success as proposed by the Triple Aim framework (IHI) is patient experience. This presentation will discuss challenges commonly experienced when treating individuals with ASD in the emergency room and provide strategies on how to effectively address their behavioral needs and communicate with their caregivers in the ER.

Palavras Chave

ASD, Emergency department, integrated care

Minicurrículo do proponente

Liliane Rocha é doutora em Saúde Comportamental Integrada, analista do comportamento, Mestre em Psicologia pela Queens College (NY), e Mestre em Processos de Aprendizagem e Análise do Comportamento pelo Graduate Center (NY), certificada pelo Conselho de Análise do Comportamento (Behavior Analysis Certification Board); e pelo (Conselho de Credenciamento Qualificado de Análise de Comportamento Aplicado (QABA®). Com mais de quinze anos de experiência em análise do comportamento, ela foi diretora do primeiro time de analistas de comportamento empregados por um hospital psiquiátrico nos Estados Unidos. Seu departamento foi nomeado “Patient Safety Champion in 2016” (campeões da segurança do paciente). Ela já publicou artigos no International Journal of Integrated Care, Journal of Applied Behavior Analysis e na revista Organizational Behavior Management Network. Também já se apresentou em diversos congressos nacionais e internacionais, como por exemplo, congresso anual de análise do comportamento (Association for Behavior Analysis International, ABAI), New York State Association for Behavior Analysis (NYSABA), Essential Hospitals Annual Conference (VITAL), New York Presbyterian Hospital Quality Symposium. Além de ensinar na The Behavior Web, ela é parte do corpo docente da certificação em ABA na St. Joseph’s University em NY e parte do corpo docente do curso do doutorado em saúde comportamental integrada no Cummings Graduate Institute, no Arizona.

População envolvida

Children, adolescents, adults

Perfil do público alvo

Introdutório: Dirigido preferencialmente a estudantes de graduação ou
profissionais recém-formados. Deve apresentar um tema de interesse na
formação de profissionais, referente ao esclarecimento de conceitos, à
apresentação de tecnologias de intervenção ou à introdução de aspectos
metodológicos das abordagens comportamental e cognitiva.

Área

Transtorno do Espectro do Autismo

Autores

LILIANE DE AGUIAR-ROCHA